Transport towarów to jeden z podstawowych elementów gospodarki każdego kraju. Jednak dla tzw. zwykłego obywatela był on do niedawna niezauważalny, toczył się niejako poza percepcją, szczególnie mieszkańca miast. Współczesny transport zajmuje się przemieszczaniem różnego rodzaju ładunków i na różne odległości. Największe wyzwanie dla dzisiejszego transportu i spedytorów stanowi drobnica, szczególnie ta przesyłana w transporcie międzynarodowym. Obsługa tego rodzaju spedycji jest dużo bardziej skomplikowana niż przesyłanie dużych, jednoimiennych ładunków.
Drobnica w transporcie krajowym i międzynarodowym
Drobnica transport to ogół ładunków przemieszczanych w postaci niewielkich oraz stosunkowo lekkich ładunków. W ostatnich latach ilość ładunku drobnicowego znacząco wzrosła i to zarówno w obrębie kraju jak i międzynarodowo. Największym utrudnieniem dla firm spedycyjnych jest brak standaryzacji opakowań drobnicy. Tego rodzaju ładunek może bowiem mieć formę:
• paczki
• skrzyni
• worka
• beczki
• butli
• beli
Bardzo często drobnica znajduje się w wielu osobnych opakowaniach, ale może być ładunkiem bez opakowań i wówczas trzeba do niego przygotować właściwy transport. W drobnych paczkach mogą znajdować się delikatne przedmioty, wymagające szczególnej uwagi. Wyzwaniem są również ich kształty. Jako drobnica transport przewozi się np. elektronikę, części samochodowe, zabawki, szkło, kosmetyki czy leki. To dlatego przewóz ładunków drobnicowych jest droższy niż ładunku masowego.
Charakterystyka drobnicy w transporcie
Ładunek drobnicowy przemieszczany z jednego punktu do drugiego charakteryzuje się przede wszystkim różnorodnością towaru, ale nie tylko, ponadto:
• niewielkim ciężarem i masą jednostkową indywidualnej przesyłki
• rozproszeniem zarówno nadawców jak i odbiorców
• różnorodnością opakowań pod względem materiału i kształtu
• konsolidacją przesyłek na poszczególnych etapach transportu
Organizacja transportu drobnicowego
Drobnica transport charakteryzuje się nie tylko zróżnicowanym opakowaniem, ale również mocno zróżnicowanym miejscem docelowym. Każda z niewielkich paczek zawierających drobny towar może być dostarczana do innego odbiorcy. Spedytorzy wykorzystują często system łączenia na niektórych etapach przesyłek w większej jednostki transportu. Pakują je w kontenery, pakiety czy palety, by wspólnie pokonały całą czy część trasy.
Tego rodzaju ekonomia transportu zwiększa jego efektywność, ale też bezpieczeństwo przewożonego towaru. Jednak w ten sposób rośnie znaczenie właściwego oznakowania przesyłek, które musi współgrać z systemem informatycznym stosowanym u danego spedytora. Cały proces transportu musi pozostawać pod ścisłym nadzorem i na bieżąco wprowadzać wszelkie zmiany czy zadania. To dodatkowo zwiększa trudność spedycji drobnicowej międzynarodowej.
Drobnica transport wykreowała również nowe formy rozliczania usługi spedycji. Zazwyczaj strony zlecenia rozliczają się na podstawie wagi, ale też wielkości przewożonego towaru.